dissabte, 27 de juny del 2026

La Falconera

Avui us porto una curiositat que a més a més ens anirà de perles després de dies d’una calor forta i persistent.

El papa Pius XII va proclamar l’any 1953 el primer Any Marià que s’estendria des del 8 de setembre d’aquell any fins el 8 de desembre del 1954. Durant aquest temps els feligresos estaven convovats a rendir culte a la Verge Maria.

En aquest context els espeleòlegs i bussos catalans de l’E.R.E. (Equip de Recerques Espeleològiques funditat  per l’Agrupació Excusionista “Catalunya”) i del C.R.I.S (Centre de Recuperacions i Investigacions Submarines) entronitzaren una imatge de la Mare de Déu de Montserrat al fons de la mar Mediterrània. Era el 18 de juliol de 1954. I el lloc escollit la surgència natural del riu subterrani de la Falconera, a 12 metres de profunditat.

Això és al terme municipal de Sitges, una mica al sud del port del Garraf, conegut per la cimentera.

Aquesta era la primera entonització subaquàtica d’una imatge mariana al món. La imatge era obra de Joan Pujol Bella que l’havia fet a partir de la fosa de ploms dels utulitzats per submarisnistes.

El 18 de juny, un mes abans de la col·locació, es realitzà la benedicció de la imatge de la Moreneta al monestir de Montserrat per part de l’abat Aureli M. Escarré.

La col·locació a la Falconera va anar a càrrec d’Antoni Ballester (ERE), Climent Vidal i Eduard Admetlla (CRIS) que van ajudar el capellà Malaquías Zayas a baixar amb escafandra. Els diaris de l’època ressaltaren amb grans titulars la gesta.